Поръчай онлайн или позвъни на : 0887 558 884

  •  

Промени във Формула 1

От дата: 15-12-2010 г.

Международната автомобилна федерация прие някои промени в правилника на Формула 1, които влизат в сила още от 2011 година.

Някои от отменените през годините правила се завръщат, някои нововъведения от последните сезони се забраняват, а други се връщат в техническата спецификация.

Системата "F-duct", която създаде множество спорове през сезон 2010, вече ще бъде забранена. Правилото гласи: "Всяка промяна в характеристиките и параметрите на аеродинамиката, получена в следствие движението на пилота, е забранена."

Въпросната система комбинира един въздухозаборник, намиращ се върху предната част на автомобила и отвежда част от връхлитащата болида въздушна струя в тръбопровод, който минава през кокпита и стига до задната част на автомобила.

На него има изработен отвор, който позволява на пилотите да го запушват с колена тогава, когато ще им е необходимо по-малко челно съпротивление, например когато колата ускорява по права линия.

Това става възможно като се променя ъгълът на атака на задното крило.

Отново относно аеродинамиката новите правила позволяват на състезателите да регулират ъгъла на атака на задните крила. Важно е да се отбележи, обаче, че регулирането на предните отпада.

Извършването на настройката ще бъде позволена в определени части от конфигурациите на пистите, както и при изпреварване. Това важи за състезанията, а контролът ще е централизиран. Необходимите условия за активиране на системата са движещият се отпред автомобил да се намира на по-малко от секунда и болидът да ускорява или да забавя хода си без спирачка. При активиране на спирачните механизми системата автоматично се изключва до следващия участък, в който може да се активира.

По време на тренировки и квалификации, обаче, тя ще бъде напълно достъпна.

Системата за съхранение и повторно използване на енергията, отделена при спиране - KERS се завръща на борда на автомобилите.

Всъщност след въвеждането й през 2009 година, тя не е забранявана. През 2010 година, обаче, отборите се споразумяха за нейното неизползване. Ограничението от гледна точка на мощността и периода от време, в който тя ще се предава към задвижващите колела, не са променени и остават съответно 80 к.с. допълнителна мощност за 6.67 секунди в рамките на един тур.

Когато през 2009 година Макларън, Ферари и Уилямс разработваха своите системи, те се сблъскаха с най-големия проблем - теглото и балансът. Колкото до компромисите, които ще трябва да направят конструкторите с теглото, те стават по-малки, тъй като минималното тегло е увеличено с 20 кг до 640 кг на заредения автомобил.

Предавателните кутии също ще "видят зор", защото през новата година ще трябва да се справят с пет състезания, вместо с четири. Все пак се позволява извършването на една извънредна смяна от всеки пилот, като изключение прави само надпреварата в последния кръг.

Както е известно от много време насам доставчикът на гуми вече не е японският производител Бриджстоун, а италианците от Пирели. Съвсем нормално е характеристиките на новия продукт да са различни. Това установиха и пилотите след първите тестове, което означава, че тези, които се адаптират най-бързо, ще имат предимство в първите стартове от новия сезон.

Предвидена е дисквалификация за пилотите, които не използват двата комплекта гуми за сух асфалт по време на състезанието. В случай, че надпреварата е прекратена така, че да не може да бъде рестартирана, то към времето на всички пилоти, използвали само единия комплект, ще бъдат прибавени 30 секунди.

Три комплекта сухи гуми ще имат на разположение състезателите за първите две свободни тренировки. За третата тренировка, квалификацията и състезанието те ще имат по осем комплекта.

Завръща се правилото за 107-те процента.

През 2010 година автомобилите на стартовата решетка бяха много, а проблеми създаваха по-бавните от тях, когато се налагаше да бъдат изпреварвани по няколко пъти в хода на надпреварата.

В този ред на мисли се завръща правилото за 107-те процента, според което поставилият в първата фаза на квалификацията време - по-слабо от 107 % от това на най-бързия в същата фаза, няма да бъде допускан да стартира в състезанието.

За пример, ако най-доброто време от първата част е 1:40.000 минути, то пилотът завъртял обиколка за повече от 1:47.000 минути няма да продължи по-нататък в състезателния уикенд.

Изключения могат да се правят, когато пилотът и отборът са показали, че могат да са по-бързи в тренировките. Тогава съдиите на ФИА могат да вземат решение да допуснат до грида въпросният състезател.

ФИА е взела мерки да ограничи и извънредния труд на механиците, на които се е случвало не веднъж да пропускат съня в името на отборите си. Според правилника от 00:00 часа до 06:00 часа е забранена работата по автомобилите, когато тренировката е с начален час 10:00. Когато стартът на същата в 11:00 часа, то и ограниченията са изместени с по час напред.

Хитростите, които използват пилотите по време на състезание, като преминаване извън очертанията на пистата при изпреварване, вече ще се разглеждат по-строго от комисарите.

Забранява се промяната на траекторията повече от един път на правите, умишленото блокиране на по-бързия болид, както и напускането на пистата с цялата площ на автомобила.

Пилотите, които са влезли в бокса докато на пистата има автомобил за сигурност, ще трябва да спрат в края на питлейна и да сформират колона. Също така широчината на алеята пред боксовете ще бъде намалена.